torsdag 28. februar 2008

"80 -> 95" generasjonen

Ja, da er ferien over og snøen omtrent smeltet. Og måneden er ikke rundet februar engang. Selv tror jeg det norske folket som er født med ski på beina er glade for å få vekk snøen.

Det ser ut som det er mange gamle folk som ikke liker den nye generasjonen som skal ut og klare seg i næringslivet. De kaller oss egoistiske verdensmestere med puter under armene. At vi er egoistiske verdensmestere med puter under armene er kanskje en sterk sammenligning, men ja jeg kan se hvor de vil med saken.

Men hvis dette er et forsøk på å klage over oss, så må de nesten tenke over en gang til hvem det er som har lært oss opp til å bli de vi har blitt. Overalt i samfunnet blir vi lært opp til å stå for vår egen mening og ikke ta imot dritt. Det er jo nettopp dette alle politikerne har prøvd få til med samfunnet; et samfunn med likeverd. Alle er verdt like mye. Ja, jeg ser "problemet" hvis man vil kalle det, det. Men er det ikke dette alle vil da? At alle skal ha det bra, og ingen være verdt mindre enn andre... Samfunnet utvikler seg og de gamle bør kanskje godta forandring, kanskje de har noe imot at vi lever bedre enn dem? Jeg hører stadig vekk at gamle klager over at "før måtte vi gjøre ditt og datt, mens nå trenger man ikke det lenger". Ja kanskje vi har det bedre nå, og kanskje bare de gamle er misunnelige?

Våre foreldre vil tydeligvis at vi skal lykkes og leve godt, og deres måte å lære oss dette på har ført til at vår generasjon er slik den er. Om det er den beste måten å lære oss unge på vet jeg ikke.

Men jeg vil si meg enig i at menneskene blir mer og mer "slappe" og krever at alt er perfekt, men det er slik mennesket reagerer når alt er perfekt rundt en fra før av. Har du noen gang opplevd at alt er perfekt? Det varer i hvert fall ikke lenge, så snart du er lykkelig finner du en ny og kanskje et mindre problem du skal løse.

Ingen kommentarer: